Techniki jazdy na nartach - od jakiej rozpocząć?

Pierwszą podstawową techniką jazdy na nartach jest tzw. technika pługu. Zarówno będąc samoukiem, jak i korzystając z profesjonalnych lekcji nauki jazdy będzie to technika, z którą należy zaznajomić się na sam początek. To sposób na opanowanie nart, obycie się z nimi, uzyskanie umiejętności panowania nad nimi. Celem jest bowiem sprawienie, aby Ty i narty stanowiliście jedną nierozerwalną całość. Sprawić, by narty stały się niejako przedłużeniem ciała narciarza - to nasz główny cel.

Technika pługu jako pierwszy etap narciarskiego wyzwania: Jak jeździć na wprost, jak skręcać i hamować w technice pługu?

Początkowa technika jazdy na nartach - pług polega na ustawieniu nart w kształt litery V, tzn. dzioby nart są zbliżone do siebie, a pięty, tył nart pozostaje rozwarty. W ów technice jazdy na nartach wykorzystuje się nacisk na wewnętrzne krawędzie nart przy zbliżaniu dziobów do siebie i jednoczesnym zwiększaniu odległości pomiędzy zapiętkami, w ślad za tym wytworzenie fizycznego prawa oporu, kontrolę prędkości, jej redukcję i tym samym hamowanie nartami. Prędkość w technice pługu osiągamy zaś rozsuwając lekko dzioby od siebie, zbliżając tył nart do siebie i tym samym rezygnując z tzw. krawędziowania, czyli nacisku na wewnętrzną krawędź narty. Zbliżamy się wówczas bardziej do równoległego ustawienia nart i jednocześnie w celach zwiększenia prędkości możemy przyjąć pozycję bardziej ugiętą w kolanach. Następnie ów technika jazdy na nartach przewiduje tzw. łuk płużny, czyli opanowanie umiejętności zmiany kierunku poprzez przenoszenie nacisku na jedną z nart - zawsze tą zewnętrzną nartę w stosunku do kierunku zamierzonego skrętu. Skręt z pługu to kolejna ewolucja, w której to z wyuczonego już łuku płużnego przechodzimy do łączenia nart do pozycji równoległej.

Ćwiczenie na stoku dla początkującego narciarza - doskonalenie techniki pługu

Aby lepiej zrozumieć zasadę działania techniki pługu, a zwłaszcza skrętu płużnego warto poćwiczyć w następujący sposób. Przyjmując pozycje płużną (kijki do nart wówczas odkładamy), na umiarkowanym pod kątem nachylenia stoku rozpoczynamy skręt i przenosząc ciężar na zewnętrzną nartę w stosunku do kierunku zamierzonego skrętu, dodatkowo kładziemy rękę na kolanie i zwiększamy tym samym nacisk na przedmiotową nartę. Innym doskonałym ćwiczeniem jest lekkie unoszenie narty wewnętrznej podczas wykonywania ewolucji łuku płużnego, co pozwala wyczuć jak nacisk na zewnętrzną nartę wpływa na zachowanie się narty i skręt.

Kolejny etap nauki jazdy na nartach. Klasyczna, równoległa technika zjazdu na nartach

Jeśli opanujemy już przedstawioną wyżej technikę jazdy na nartach to czas na kolejny etap. Jaka kolejna technika jazdy na nartach jest wskazana do opanowania? Otóż technika klasyczna, zwana też równoległą. W tej technice - jak sama nazwa wskazuje - narty ułożone są równolegle do siebie, a pozycja narciarza jest bardziej pochylona i ugięta w kolanach. W tej technice dominuje tzw. krótki skręt. O co w tym wszystkim chodzi? Postaramy się to pokrótce przybliżyć. Przy klasycznej technice jazdy na nartach ważnym jest ułożenie ciała, balansowanie nim, ułożenie barku, kolan i bioder, a także właściwe krawędziowanie nartami. Jak wykonać skręt w technice równoległej? Otóż należy zrobić to na początek w następującej, wolnej sekwencji ruchów: obniżenie barku i ugięcie kolana nogi zewnętrznej strony ciała w stosunku do obranego kierunku skrętu i tym samym nacisk na krawędź wewnętrzną ów narty, następnie ruch ręką, wbicie kijka i powtarzamy sekwencję drugą stroną ciała, przechodząc do fazy rozpoczynającej nowy skręt - zmieniając kierunek i tworząc tym samym swoisty slalom.

Techniki jazdy na nartach: klasyczny równoległy a technika zwana: carving

Często słyszymy o dwóch technikach jazdy na nartach: klasyczny i carvingowy. Jaka jest różnica pomiędzy ów technikami jazdy na nartach? Przede wszystkim carving to jazda z krótkimi łukami skrętu, bardzo obniżona - prawie leżąca na stoku pozycja ciała narciarza podczas wykonywania skrętu - to może rzucać się w oczy nawet laikowi jazdy na nartach. Skręt carvingowy to bowiem maksymalne wychylenie się ciała narciarza w kierunku stoku, jazda bez kijków, prawie że dotknięcie ręką stoku podczas manewru skrętu i przede wszystkim jazda na krawędziach nart. Carving umożliwia skręty bez utraty prędkości. Jest to technika jazdy zwana ciętą. Narty do carvingu są zwykle krótsze oraz obowiązkowo taliowane. Niektóre w taki sposób, iż lekki nacisk na krawędź od razu wywołuje skręt narty. Obecnie bardzo popularny typ nart, z uwagi na łatwość skrętu.

Technika klasyczna to zdecydowanie dłuższy skręt, szybka jazda zjazdowa, balansowanie ciałem, rotacją stóp przy manewrze skrętu, narty cały czas pozostają w kontakcie z podłożem. Narty do klasycznego stylu są zdecydowanie dłuższe, czasem nawet nie taliowane i przeznaczone do ów szybkiej zjazdowej zabawy narciarskiej, skręt jest w tym przypadku znacznie bardziej wymagający.

Słownik początkującego narciarza - podstawowa terminologia narciarza na start

Oto list podstawowych terminów, z którymi warto zapoznać się rozpoczynając przygodę z narciarstwem.

* dzioby - przód nart

* talia i taliowanie narty - jak sama nazwa wskazuje najwęższa część nart, pod wiązaniem, w środkowej części buta narciarskiego. Taliowanie - to różnica pomiędzy szerokością czuba narty a ów wgłębieniem. Taliowanie decyduje o skrętności narty.

* wiązanie - sposób mocowania butów narciarskich do nart zarówno część przytrzymująca czubek butów, jak i tylna mocująca piętę do narty. Przy zakupie nart w profesjonalnym sklepie narciarskim odpowiednio dobierane jest wiązanie i obuwie. Są to elementy ze sobą powiązane.

* promień skrętu narty - taliowanie narty to część łuku o określonym promieniu, który to ma bezpośrednie przełożenie na promień łuku skrętu nart; podawany jako parametr techniczny narty podawany jest w metrach. Dla początkujących promień skrętu to najczęściej 10-13 m

* rdzeń narty - wnętrze narty, najlepsze są narty ze rdzeniem wykonanym z drewna

* narty race - narty do osiągania szybkich prędkości

* narty allround - typ nart najpopularniejszy na stokach, uniwersalny, polecany początkującym narciarzom

* ślad cięty - na śniegu jest tylko ślad krawędzi nart, łuk skrętu rysują krawędzie. Wykorzystywany w omawianym carvingu

* ślad ślizgowy - dzioby nart rysują mniejszy promień skrętu niż tył nart. Wykorzystywany w technice pługu

Zapraszamy również do kolejnej części naszego poradnika w pigułce pt. "Jak nauczyć się jeździć na nartach? cz.3". W trzeciej części skupimy się na tematyce dziecko a początki narciarstwa, czyli nauka jazdy na nartach dla dzieci – serdecznie zapraszamy.

Wcześniejszy artykuł: Nauka jazdy na nartach cz. 1