Wiązania narciarskie to nic innego, jak sposób połączenia buta do desek narciarskich, jest to więc swoiste spoiwo i łącznik, bez którego jazda na nartach jest niemożliwa, a zaś ich niewłaściwe wyregulowanie, spięcie rzutuje na komfort, osiągi i bezpieczeństwo białego szaleństwa.

Podstawową rolą wiązań narciarskich jest zapewnienie bezpieczeństwa

Rzecz w tym, by maksymalnie zabezpieczyć przed ryzykiem wystąpienia kontuzji, urazów (skręcenia, złamania) podczas upadków. Z kolei z przypadku weteranów narciarstwa, profesjonalistów mogą dodatkowo poprawić osiągi sportowe, zwłaszcza gdy są wysokiej jakości.

Wyróżniamy wiązania narciarskie stałe, które powodują blokadę buta w stałej pozycji, albo też ze zmiennym mechanizmem – w tym przypadku występuje możliwość regulacji kilkucentymetrowej w przód i w tył po szynie, śruba zaś z przodu wiązania daje opcję regulacji na wzniesieniach (możliwość uniesienia piety) do własnych, osobistych preferencji.

Każde wiązanie narciarskie składa się z przedniej i tylnej części

Przednia część – palce podtrzymuje czubek butów, zaś tylna stabilizuje piętę. Obie części wyposażone są w tzw. system DIN.

Czym jest system DIN w wiązaniach narciarskich? Jaka jest jego rola?

DIN to system odpięcia nart, zwolnienia butów narciarskich podczas upadku. Parametr DIN wskazuje więc na jakim poziomie siły upadku dojdzie do zwolnienia blokad wiązań, tak aby zapobiec obrażeniom narciarza.

Odpowiedni poziom parametru DIN dla wiązań narciarskich ustala się w oparciu o zmienne: umiejętności narciarza, waga, wzrost, wiek użytkownika. Poza wspomnianym mechanizmem zwalniania wiązania narciarskie powinny mieć hamulec – stoper, które zapobiegają samoczynnemu zjazdowi odpiętych nart w dół stoku, aby nie uszkodzić i nie kontuzjować pozostałych uczestników białego sportu na stoku.

W wybranych modelach wiązań narciarskich dołączona jest taśma, która zawinięta jest wokół butów i zastępuje wspomniany wyżej system stop.

Jakie wyróżniamy podstawowa rodzaj wiązań narciarskich? Jak je dzielimy? Czyli krótka ich charakterystyka

Podział wiązań narciarskich następuje przede wszystkim z uwagi na przeznaczenie i styl jazdy:

-wiązania alpejskie, inaczej AT – Alpine touring – są to wiązania do jazdy po przygotowanym stoku, w zależności od stylu jazdy dedykowane dla: allmoutain, race, freestyle czy freeride.

Najczęściej wybieramy klasyczne szynowe (zwane także półkowe, czy skrzynkowe) – posiadają tradycyjną regulację wypięć z przodu i z tyłu, wypinają się automatycznie;

- wiązania telemarkowe – podstawową ich cechą jest tzw. „wolna pięta”, czyli pełna opcja oderwania pięty od narty, są to wiązania o dużym stopniu aktywności, które definiowane jest, jako siła, którą należy użyć względem buta, aby zgiąć go w danym wiązaniu; wiązania przeznaczone do skoków, trudne w normalnym chodzeniu;

- wiązania turowe do jazdy poza stokami – muszą spełniać podstawową zasadę: przy podejściu przełączać się w tryb z ruchomą piętą, a do zjazdu pięta musi pozostać zablokowana.

Wiązania nart niejednokrotnie montowane są przez producenta do nart, wówczas z optymalnymi i skutecznymi ustawieniami. Można też zakupić wiązania narciarskie oddzielnie i połączyć metodą szynową z płytką wwierconą do nart. Należy wówczas znaleźć kompatybilne wiązania dla danego modelu narty z płytką. Wyróżniamy również montowanie wiązań pionowe, bezpośrednio do narty, bez szyny i płyt. Taka metoda wykonywana jest przez profesjonalistę w tym zakresie.

W naszym sklepie narciarski znajdą Państwo: Narty, Buty Narciarskie, Gogle, Kaski NarciarskieKije narciarskie